6 Mayıs 2015 Çarşamba

GÜLCAN'ın YÜRÜYÜŞLE İMTİHANI!

Merhabalar,

En son yazımda 2 kilo aldığımı belirttikten sonra yeni hedefler koyup yoluma devam edeceğimi söylemiştim hatırlarsanız. Önce size de tavsiye ettiğim gibi, bir gün yürüyüş, bir gün Zumba yapmayı planlıyordum ama havaların çok güzel olması ibreyi yürüyüşten yana değiştirdi. Bu gün sizlerle evimin önündeki yürüyüş yolunda çektiğim resimlerle süslü bir yürüyüşün faydaları yazısı paylaşmaya karar verdim ben de...

Hepimizin bildiği gibi sorunumuz ne olursa olsun doktora gittiğinde sordukları 3 soru var: "Ne iş yapıyorsun?", "Sigara, alkol kullanıyor musun?" ve "Spor yapıyor musun?". Bunun arkasından verdikleri tedavi önerileri de fix haliyle...Stresten uzak dur, sigarayı bırak ve spor yap...Bütün dertlerimizin kaynağı stres, tedavisi spor anlayacağınız. Stresle başa çıkma yolları ayrı bir yazının konusu...Bu gün spor, daha doğrusu yürüyüş konuşacağız. 

Bu konuda daha önce sizlerle Osman Müftüoğlu'nun yazılarını paylaşmıştım hatırlarsanız...Ama havaların kötü gitmesini bahane ederek bir türlü başlayamamıştım ben de yürüyüşe...Bazen hava, bazen zaman, bazen çocuk, hep ama hep mazeretlerimiz olmuyor mu zaten konu spor olunca? Neyse kilo aldığımı ve hedefimden gittikçe uzaklaştığımı görünce tüm mazeretleri çöpe attım ve BAŞLADIM...Günde 1 saat ve 5,5 km. yürüyorum... 

Daha önce de belirttiğim gibi evimizin önünde güzel bir yürüyüş parkuru var...Şelalesi, küçük havuzları, ağaçları, laleri ile güzel bir yol...Tek eksiğiniz müzik...Onu da teknoloji yoluyla hallettiğinizde keyifli ve tempolu bir yürüyüş için her şey hazır hale geliyor...Nitekim uzmanlar da bu tarz yürüyüşün kronik depresyona dahi iyi geldiğini, beyne giden oksijen miktarındaki artışın zihinsel potansiyeli yükselttiğini ve yürüyüş sırasında salgılanan endorfinin (mutluluk hormonu) uykusuzluk gibi sıkıntıya bağlı durumları engellediğini belirtiyorlar. Anlayacağınız seçim sürecindeki Türkiye için de ideal bir spor yürüyüş...Hem gerginliğimizi alıp, hem de doğru seçimler yapmamıza katkıda bulunabilir belki...Ama bunun için yürüyüş saatlerinizi iyi ayarlamanız lazım. Zira saat ondan sonra başlayan otobüsle müzik yayınlarının harap ettiği bünyeyi hiç bir sporun düzeltebileceğini zannetmiyorum...   

Şaka bir yana, uzmanlarımıza göre yürüyüş yapmanın vücudumuza yüzlerce faydası var ama ben sizler için burada sadece bir kaç tanesine yer verebileceğim: 
  1. Kan akımını ve miktarını artırarak, dolaşımı iyileştirip, kalp-damar ve beyinsel     hastalık risklerini azaltmak,
  2. Kalp kası dahil, bütün vücut kaslarını kuvvetlendirerek, daha etkin               çalışmalarını sağlamak,
  3. Sindirimi kolaylaştırmak,
  4. Şişmanlık riskini azaltmak,
  5. Lenfatik dolaşıma yardımcı olmak,
  6. Kan yağlarının (trigliserid) düzeyini düşürmek,
  7. HDL/LDL (iyi/kötü huylu kolestrol) dengesini düzenlemek,
  8. Eklem ve kasların esnekliğini artırarak, bel ve boyun ağrılarını hafifletmek,
  9. Kemiklerin sertleşmesini ve kuvvetlenmesini sağlamak.

Peki hiç mi zararı yok derseniz...Kuralına uygun yapılmayan bir yürüyüşün, herşey de olduğu gibi, sizin için sıkıntı yaratmaktan öteye geçmeyeceği de aşikar. O zaman ne yapmalı? Uzmanlarımız bunu da düşünmüşler ve bizler için şu kuralları sıralamışlar: 
  • Öncelikle, herhangi bir sağlık sorunumuz varsa ve 40 yaşın üstünde isek doktora danışmadan sıkı bir yürüyüş programına başlamayalım,
  • Kilo vermek için yürüyüş sırasında naylon gibi sentetik giysiler kullanmayalım,
  • Yürüyüş öncesinde ağır yememeye dikkat edelim,
  • Öncesi ve sonrasında susuz kalmayalım,
  • Spor ayakkabılar ile yürüyelim,
  • Tempolu ve en az yarım saat olacak şekilde yürümeye özen gösterelim,
  • Çok sıcak havalarda yürümekten kaçınalım, 
      Ve en önemlisi,
  • Herhangi bir sorun, sıkıntı hissettiğimizde yürüyüşü hemen bırakalım...
Hedefimiz tabii ki herşeyden önce sağlık... Ama benim yürüyüşlere başlama amacımın kilo vermek olduğunu da hepimiz biliyoruz. O nedenle bu sporu diyetle desteklemenin kilo vermenin olmazsa olmazı olduğunu ayrıca belirtmeme de gerek yok sanırım. Ne yazık ki hiç bir hapın, diyetin, hatta ameliyatın tek başına çözüm olmaması gibi sporun da tek başına kilo vermede bir faydası yok. Ama diyetle birleştirildiğinde ne kadar etkili olduğunu bu gün tartım ispat etti bana. Zira, 2 günde 1 kilo farketmişim! 

Uzun lafın kısası, çok basit bir programlama ile hayatınıza ekleyeceğiniz bir saatlik yürüyüş, yukarıda saydığımız bir çok faydanın yanında, sizlere yazın plajlarda kendinizi çok daha iyi hissedeceğiniz anlar bahşedecektir.  E daha ne diyeyim ben sizi motive etmek için? Bu kadarı bile yetmez mi?




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder